نسخه مناسب چاپ
نسخه مناسب ذخيره
ارسال به ايميل ديگران
ارسال به ياهو مسنجر
نظرات [0]
اندازه متن: +  -
تعداد بازديد: 1
سومين نشست علمي ماهانه انجمن مطالعات برنامه درسي در سال 1387

نقش آموزش بازي هاي پنح دقيقه اي در يادگيري و آموزش

قاسم انصاري رناني

دانشيار دانشگاه علامه طباطبايي

 

به استناد تحقيقات فراوان در ايران و ساير كشورها، شيوه هاي سنتي و معمول تدريس يك طرفه توسط معلم و استاد از كارايي بالايي براي همه برخوردار نيست. بيش از 36 شيوه آموزشي ديگر را براي برطرف‌كردن اين نقص پيشنهاد كرده اند  كه شيوه شبيه‌سازي يكي از موثرترين و كم هزينه‌ترين آنهاست.

روش شبيه‌سازي روش بازيها نقش سزايي را در يادگيري آموزش ايفا كرده است. بازي هاي آموزشي به لحاظ  طول زمان بازي به سه گروه  مي‌توان تقسيم كرد بلند مدت كه گاه به يك نيم سال به طول مي‌انجامد، ميان مدت‌ از يك تا چند جلسه درسي را شامل مي شود و بازي هاي پنج دقيقه‌اي كه از ابداعات اينجانب است مي‌توان در طول زمان نسبي پنج دقيقه‌اي كاركردهاي زير را داشته باشد.

1-       به عنوان يك شيوه ساده آموزشي

2-       يادگيري در سطح دانش، فهميدن و بكاربستن

3-       يادگيري همراه با عمل

4-       انتقال سريع مفهومي در برخي از مفاهيم پيچيده

5-       ماندگاري بيشتر مفاهيم انتقال يافته

6-       قابليت استفاده در مجموعه هابي غير همگن

7-        يادگيري و آموزش " بازي و بازي كردن "

8-       تمرين خلاقيت

9-       ايجاد نشاط در محيط آموزش

10-   جلب توجه ديگران

11-   رفع نياز مطرح شدن

12-   ايجاد احساس خوب در خود و ديگران 

در اين زمينه تعدادي از بازي هاي آموزشي 12 گانه كه مجموعه آن بيش از 250 بازي است نيز برايحضار ارائه خواهد شد.

نظرات [0]



اطلاعات شما ذخيره شود ؟