نسخه مناسب چاپ
نسخه مناسب ذخيره
ارسال به ايميل ديگران
ارسال به ياهو مسنجر
نظرات [0]
اندازه متن: +  -
تعداد بازديد: 1
چهارمين نشست علمي ماهانه انجمن مطالعات برنامه درسي ايران در سال 86

چهارمين نشست علمي ماهانه انجمن مطالعات برنامه درسي ايران براي دومين بار و به منظور بهبود و توسعه كيفيت اين نشست ها به صورت ميزگرد تخصصي با حضور كارشناسان و متخصصان برنامه ريزي درسي تحت عنوان "برنامه درسي زبان فارسي با تأكيد بر مهارت خواندن" در تاريخ 31/5/86 برگزار شد. در اين نشست آقايان دكتر بهمن زندي، دكتر حسين قاسم پور، دكتر شهين نعمت زاده و دكتر اكبري به ايراد سخنراني پرداختند.
ابتدا دكتر قاسم پور به عنوان رياست ميزگرد ضمن عرض خيرمقدم خدمت حضار به ارائه گزارشي از چگونگي شكل گيري، تأسيس و فعاليت‌هاي گروه مطالعاتي برنامه درسي زبان فارسي پرداختند و چنين عنوان نمودند كه برنامه درسي زبان فارسي شامل دو دوره بوده است؛ دوره اول به سال 1348 باز مي گردد و زماني است كه براي اولين بار دوره راهنمايي تأسيس و برنامه درسي زبان فارسي هم براي اين دوره تدوين شد ولي شباهتي به برنامه درسي حال حاضر نبود. دوره دوم مربوط به سال 1374 مي‌شود كه در زمينه برنامه درسي زبان فارسي طرح جديد ارائه شد كه شكل تكميل شده و امروزين در سال 1378 تدوين گرديد.
در ادامه دكتر شهين نعمت زاده چنين افزودند كه برنامه درسي زبان فارسي برنامه خوبي است چون اولاً به مهارت‌هاي چهارگانه زباني و دوماً به ساحت‌هاي مختلف مهارت‌ها نيز پرداخته است، اما در حال حاضر ضعف ناشي از نبود استانداردهاي كمي و كيفي براي ارزيابي مهاره‌احساس مي‌شود.
دكتر بهمن زندي نيز عنوان نمودند كه برنامه درسي تدوين شده به طور كامل به اجرا درنيامده و از كميّت و كيفيت اجراي آن نيز اطلاع دقيق در دست نيست و با اين وضع برنامه درسي كسب شده‌اي هم فعلاً وجود ندارد كه بتوان به ارزيابي آن پرداخت. در حال حاضر فقط مي‌توان از برنامه درسي تدوين شده بحث نمود كه با توجه به تحقيقات انجام گرفته معلوم شده است كه اكثر معلمان از توانايي‌هاي لازم براي اجراي برنامه برخوردار نيستند.
دكتر اكبري به طور خلاصه به شرح تاريخچه برنامه درسي زبان فارسي پرداختند و چنين بيان نمودند كه تا پيش از اين رويكرد اصلي در برنامه‌ريزي به سوي الفبا آموزي بوده است نه زبان آموزي، اين باعث شده است كه امروزه تلقي اكثريت افراد از زبان‌آموزي همان الفبا آموزي باشد و به همين دليل در اجراي برنامه درسي تدوين شده دچار مشكل هستيم.
در ادامه اعضاء ميزگرد به شرح و بسط مباحث مربوط به مهارت خواندن در زمينه‌هايي مانند هدف از آموزش مهارت خواندن، رويكردهاي مختلف به خواندن، خواندن به عنوان يك مهارت سطح بالاي شناختي، انواع خواندن، تعاريف موجود درباره خواندن و ... پرداخته شد.
در آخر نيز جلسه به صورت بحث و گفتگو درباره مسائل مطروحه با مشاركت حضار برگزار كرديد.

 گالري عكس...

نظرات [0]



اطلاعات شما ذخيره شود ؟