نسخه مناسب چاپ
نسخه مناسب ذخيره
ارسال به ايميل ديگران
ارسال به ياهو مسنجر
نظرات [0]
اندازه متن: +  -
تعداد بازديد: 1
صورتجلسه هيئت مديره 22 آذر ماه 91

بسمه تعالي

صورتجلسه هيئت مديره انجمن مطالعات برنامه درسي ايران

مورخ 22/9/1391

حاضران: جناب آقايان: دكتر عصاره- دكتر مهرمحمدي- دكتر خسروي- دكتر اماني- دكتر جوادي پور- دكتر قاسم‌پور- دكتر موسي‌پور، دكتر علي عسگري- دكتر سلسبيلي- دكتر صادقي- آقاي رضوي و  سركارخانم‌ها دكتر حيكم زاده و دكتر نيكنام

دستور جلسه:

-         ادامه بررسي كار كميسيون‌ها (دكتر عصاره- دكتر حكيم زاده- دكتر ميرزابيگي)

-         بررسي وضعيت گروپ‌ها : دكتر مهرمحمدي

-         ساماندهي وضعيت مالي از طريق امكان سنجي قراردادهاي برون سازماني

-         تصميم‌گيري درخصوص همايش دوازدهم: بحث و تبادل نظر درخصوص عنوان و برنامه همايش

 

در ابتداي جلسه دكتر عصاره گزارشي از جلسه مشترك كميسيون نقد و ارزشيابي و كميسيون ترويج علم كه با حضور دكتر حكيم زاده، دكتر سلسبيلي، دكتر جوادي پور و آقاي رضوي در خصوص تصمیم گیری برای برگزاری یک نشست نقد درباره یکی از موضوعات: - برنامه درسی ملی- تحول بنیادین در نظام آموزش و پروش و – برنامه های درسی پایه ششم ابتدایی برگزار شده بود ارائه دادند. هر يك از اعضا هيئت مديره نظرات خود را به شرح زير اعلام كردند و قرار شد ادامه بحث در جلسه بعدي مشترك كميسيون‌ها دنبال شود و نتيجه در هيئت مديره اعلام شود.

دكتر اماني: نقد با زبان غير قابل تفسير نادرست است. نقد بايد با زبان ملايم باشد كه دچار سوتفاهم نشود.

دکتر نیکنام: یک پیشنهاد متفاوت دارم اگر  قرار است درخصوص تغییراتی که در نظام آموزش و پرورش افتاده است نقد شود و این نقد منجر به همدلی در عرصه عمل و نظر نظام تعلیم و تربیت باشد این هم بار علمی آکادمیک جامعه و هم دوستانی که در سازمان پژوهش عمل برنامه ریزی درسی انجام میدهند را بالا میبرد. اگر این همدلی به وجود نیاید شکافها بیشتر می شود. دانشگاه ساز خود را میزند و آموزش و پرورش هم ساز خودش را و فاصله ها بیشتر می‌شود و برون‌داد جالبی نخواهد داشت. اگر چه نقد سبقه علمی دارد ولی اقتضاعات شرایط و جامعه این معنی کار علمی را ممکن است متفاوت کند و در واقع فضای همدلی  را ایجاد نکند. اگر نقد علمی و دلسوزانه باشد افراد را به هم نزدیک تر می کند. انجمن تنها به نقد مسائلی که اجرا شده است نپردازد. الان که قرار است برنامه دوم دوره متوسطه آماده شود  انجمن می تواند سازنده عمل کند و گام بردارد.

دکتر عصاره: جامعه شناسی و روانشناسی نقد هم برای جامعه دانشگاهی ما یک مسئله ای است. باید قانونمندی ایجاد کنیم و براساس آن پیش رویم. باید در کمیسیون نتیجه گیری کنیم و با حضور دوستان از جمله آقای مهندس زرافشان و دکتر امانی و دکتر سلسبیلی این مسئله را حل کنیم.

دکتر مهرمحدی: ما باید در صدور بیانیه این نگاه را ببینیم که اگر وارد این عرصه شویم فاصله ها بیشتر و همدلی ها کمتر می شود و اثرگذاری که مورد نظر ما است در سطح نظام آموزشی کمتر شود. به نظر من باید این مسئله را جدی گرفت اما به نظر من در شیوه انجام کار بایست این را درنظر بگیریم که انجمن یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است و هیچ وقت یک نهاد غیرانتفاعی به دنبال مدیر برای اعلام کمک نمی رود بلکه برعکس است. مدیر باید در اتاق یک NGO  را برای کمک گرفتن بزند. ما هيچ وقت نميتوانيم به نظام فشار وارد كنيم كه بحث‌هاي ما را در مورد خودتان جويا باشيد و به آنها توجه كنيد. NGO ها يك رسالت اجتماعي دارند كه بايد به آن عمل كنند و آن هم اين است كه در فرايندهايي كه تصميم‌گيري مي‌شود آن تصميمات را مورد نقد و ارزيابي قرار دهند و به جامعه علمي و افكار عمومي بازخود دهند. اين رسالت اجتماعي انجمن‌هاست به هر حال اين را حتماً بايد درنظر بگيريم و كاري را كه شروع كرديم را با يك شكل پخته و سنجيده دنبال كنيم به اميد اينكه همدليها بيشتر و موجب وصل شود. اگر نقدهاي مثبتي كنيم و بيانيه‌هاي ما حاوي آن سياستي باشد كه با درنظر گرفتن تمامي جهات از تندرويها و استفاده از لحن تند و امثال اينها پرهيز كنيم مابقي موجب وصل خواهد شد و گيرنده اگر حاضر نباشد ضعف كار خود را حتي با يك لحن مناسب و تحليل منطقي ببيند و بپذيرد مشكل اوست.

جمع بندي: قرار شد موضوع در يك جلسه ديگر مشترك كميسيون‌ها دنبال و نتيجه گيري شود.

·       بررسي وضعيت گروپ‌ها:

دكتر مهرمحمدي: پيشنهاد من اين است كه در يك جلسه اختصاصي هيئت مديره كه دستور كارش به طور اختصاصي بررسي عملكرد گروپ‌ها باشد از مسئولين گروپ‌ها دعوت شود و با يكديگر در اين خصوص بحث و گفتگو شود. اما از وضعيت موجود گروپ‌ها به طور كلي گرچه وضعيت خوب نيست اما بد هم نيست.

دكتر جوادي پور: گروپ‌ها بايد در يك راستا اهداف خود را دنبال كنند. طوري نباشد كه گروهي فعاليت‌هاي خاص خود را ذيل گروپ انجام دهد. برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌ها بايد به تصويب كميسيون آموزش برگزار شود و اگر هر گروپ باري خودش نشست و كارگاه برگزار كند ديگر نيازي به كميسيون آموزش نيست.

دكتر مهرمحمدي: دامنه فعاليت‌ها بايد مشخص باشد. گروپ‌ها استقلال عمل مي‌خواهند تا يك انگيزه‌اي براي كار داشته باشند. رئيس كميسيون گروپ‌ها نماينده خيئت مديره است و بر كار گروپ‌ها نظارت دارد. گروپ‌ها بايد اختيار و آزادي عمل داشته باشند تا در يك چارچوب معقولي تصميم‌گيري كنند. در يك جاهايي از مجراي انجمن حركت كنند و نسبت مادر و فرزندي بين گروپ و انجمن بايد كاملا رعايت شود.

دكتر خسروي: من پيشنهاد مي‌كنم يك تعريف كلي از سيگ ارائه كنيم و چه ارتباطي بين گروپ و سيگ وجود دارد؟ انتظارات دو طرف چيست؟ اهداف كدام است؟ اينها را مشخص كنيم. هيچ ارتباطي بين كميسيون پژوهش و گروپ روش‌شناسي پژوهش نيست. اگر لازم است اين دو را باهم ادغام كنيم.

دكتر قاسم‌پور: حساسيت‌هايي كه نسبت به بعضي از گروپ‌ها در اين جلسه مطرح مي‌شود ناشي از مباني قضيه است. ما در گفتگوها بزرگ‌نمايي ميكنيم. مقايسه مي‌شود. گروپ‌ها تاكنون ارزيابي نظده‌اند. من پيشنهاد مي‌كنم يك فرم ارزيابي گروپ تهيه شود و با توجه به آن گروپ‌ها ارزيابي شوند و امتياز دهيد و براساس امتيازات دامنه فعاليتهاي هر گروپ را گسترش دهيم. جلسات كميسيون گروپ‌ها برگزار شود. در جلسه اسانامه مختصري درخصوص گروپ‌ها تنظيم شود.

جمع‌بندي: اختصاص يك جلسه هيئت مديره با حضور مسئولين گروپ‌ها و تنظيم يك آيين نامه

·       بررسي وضعيت مالي: مقرر شد

-          صرفه‌جويي در هزينه‌هاي انجمن

-          هزينه‌هاي مربوط به شارژ دبيرخانه از طرف سازمان پژوهش تأمين شود. (رايزني از طريق مهندس زرافشان به نمايندگي از طرف انجمن)

-          ساماندهي عضوگيري و بالا بردن حق عضويت سالانه( پيشنهاد دكتر موسي‌پور و دكتر اماني سالانه 60 هزار تومان براي اعضا پيوسته)

-          برگزاري دوره‌هاي آموزشي درآمدزا

-          استفاده از فضاي سايت انجمن براي تبليغات

-          استفاده از فضاي سايت انجمن براي پايگاه اطلاعاتي

 

·       تصميم‌گيري درخصوص همايش دوازدهم:

قرار شد اين موضوع در جلسه بعد هيئت مديره دنبال شود و اعضا اگر دراين خصوص پيشنهادي دارند از طريق ايميل براي آقاي دكتر عصاره ارسال كنند.

 

 

نظرات [0]



اطلاعات شما ذخيره شود ؟