نسخه مناسب چاپ
نسخه مناسب ذخيره
ارسال به ايميل ديگران
ارسال به ياهو مسنجر
نظرات [0]
اندازه متن: +  -
تعداد بازديد: 1
صورتجلسه هيئت مديره 16 مرداد 91

صورتجلسه هيئت مديره انجمن مطالعات برنامه درسي ايران

مورخ 16/5/1391

حاضران: جناب آقايان دكتر مهرمحمدي- دكتر عصاره- دكتر خسروي- دكتر قاسم‌پور  و سركار خانم صمدي

مدعوين: جناب آقايان دكتر حاتمي- دكتر ميرزابيگي- دكتر اماني طهراني- مهندس زرافشان و خانم دكتر حكيم زاده

دستور جلسه: تصميم گيري درخصوص انتخاب سوژه همايش دوازدهم انجمن

دكتر مهرمحمدي: در اين خصوص چندي پيش از طريق سايت و ارسال ايميل به اعضا از آنها خواسته بوديم پيشنهادات و سوژه‌هاي خود را اعلام كنند و خوشبختانه پيشنهادهاي خوبي هم دريافت شد. من نظري ندادم و روي سوژه‌ها كار كردم و از تركيب آنها دو سوژه را كه بعضي از پيشنهادهاي اعضا را در بردارد انتخاب كردم كه فكر ميكنم سوژه‌هايي موجهي باشد.

1.    برنامه درسي تربيت ديني اخلاقي در هزار سوم

2.  تربيت متخصص در قلمرو برنامه درسي در ايران و جهان: كدام اهداف؟ كدام راهكارها؟ كدام چالش‌ها؟

دكتر ميرزابيگي: در مورد سوژه دوم پيشنهاد مي‌كنم عنوان اصلاح شود كه به اين صورت بيشتر به عنوان يك مقاله شبيه دارد. بهتر است كلمه كدام را برداريم و به اين صورت باشد: تربيت متخصص برنامه درسي: اهداف، راهكارها و چالش‌ها و بعد در محورهاي فراخوان اين حالتهاي سوالي را بياوريم.

دكتر حكيم زاده: من هم فكر ميكنم اين عنوان يك مقاله را در بر مي‌گيرد و همايش را پوشش نمي‌دهد. اما بحث اصلي شما نقد و بررسي برنامه درسي است و قرار است از طريق برنامه درسي متخصص تربيت كنيم كه اگر از اين حيث باشد بهتر است.

آقاي يزداني: درخصوص پيشنهاد اول فكر ميكنم سرنوشت همايش بازنگري برنامه‌هاي درسي علوم انساني را پيدا مي‌كند چرا كه به طوري موضوع حكومتي و سياسي است و پيشنهاد دوم را به اين دليل مناسب نمي‌دانم كه مخاطبان خاص را دربر مي‌گيرد كه تنها متخصصان و فارغ‌التحصيلان برنامه درسي هستند و به اين شكل با مشكل مواجه مي‌شويم و شركت‌كنندگان محدود مي‌شود به اين افراد. بايد سعي شود عنوان مخاطبان عام‌تري را در برگيرد. اين عنوان دغدغه آموزش و پرورش و حتي وزارت علوم نيست. اين كار يك ريسك است.

پيشنهاد خودم اين است كه وارد حوزه‌هايي شويم كه انجمن تاكنون وارد اين عرصه نشده است و مخاطب عام‌تري داشته باشد. از جمله فني حرفه‌اي و يا اوليا و مربيان كه خيلي هم متقاضي دارد.

دكتر خسروي: من با پيشنهاد دوم كاملا موافق هستم چرا كه به شخصه ارتباط زيادي با دانشجويان اين رشته دارم و دغدغه اصلي و اساسي دانشجويان برنامه درسي همين است كه ما كي هستيم و چه خواهيم شد.به نظر من قلمرو برنامه درسي خيلي گسترده است و مي‌تواند تمام حيطه‌ها اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالي در تمام سطوح و حيطه‌هاي مختلف، كودكان استثنايي و حتي فني و حرفه‌اي را در برگيرد. از اين نظر مي‌توان به آن وسعت داد و تعداد شركت كنندگان و مخاطبان مي‌تواند خيلي زياد و متنوع باشد.

دكتر صمدي: من با پيشنهاد اول كه بحث دانايي و تربيت ديني اخلاقي را دربر دارد موافق هستم. و پيشنهاد دوم را هم در غالب يك همايش يك روزه كه به صورت نقد و نظر برگزار شود جايز مي‌دانم.

دكتر عصاره: من با نظرات دوستان موافق هستم. نه تنها در رشته برنامه درسي بلكه اين سير بي‌‌رويه پذيرش دانشجو در تمام رشته‌ها محسوس است. به نظر من نبايد سوژه همايش را به تحصيلات تكميلي محدود كنيم. ما موضوعات عام‌تر كه در جامعه مسئله ساز هم شده داريم از جمله بحث پايه ششم در آموزش و پرورش كه بدون درنظر گرفتن نظر كارشناسي برنامه ريزي شده است. بايد متخصصان اظهارنظر كنند كه اين تغيير نظام چقدر اثربخش است و اظهارنظر كنند كه كار درست چيست و ما به آن بپردازيم. حتي بحث‌هاي مربوط به فني‌و حرفه‌اي و آموزش‌هاي خانواده هم مي‌تواند از موضوعات مهم باشد.

دكتر حاتمي: دغدغه دوستان درخصوص پذيرش دانشجو در دانشگاه به جاست. ما بايد چالش‌هاي اصلي و اساسي رشته را پيگيري كنيم. عناوين پيشنهاد شده خيلي خوب است و هر كدام جاي تأمل دارد. با توجه به همايش‌هاي چند ساله كه انجمن برگزار كرده است بيشتر به برنامه درسي پرداختيم. ما بايد در مورد محتوا نظر دهيم نه ساختار نظام آموزش و پرورش. من موضوع آسيب‌شناسي ارزشيابي توصيفي در دوران ابتدايي را پيشنهاد مي‌كنم.

دكتر اماني تهراني: من پيشنهاد مي‌كنم از عناوين و سوژه‌ها براساس اولويت و نظر شخصي رأي گيري كنيم.

اعضا هم با اين نظر موافق بودند و موضوعات زير براي رأي‌گيري پيشنهاد شد و نتيجه اعلام شد:

1.  كاربست برنامه درسي ملي (2رأي)

2.  آسيب‌شناسي ارزشيابي توصيفي(3رأي)

3.  نقد و ارزيابي علوم تربيتي(2 رأي)

4.  فني و حرفه‌اي(2 رأي)

5. تربيت متخصصي(6 رأي)

6. خانواده اخلاقي(5 رأي)

 

نظرات [0]



اطلاعات شما ذخيره شود ؟