برنامه راهبردي انجمن مطالعات برنامة درسي ايران
1401-1391
به نام خدا
پیشگفتار
به منظور بازنگری و تدوین نسخة دوم برنامه راهبردی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران اقدامات زیر به عمل آمد:
1- نظر سنجی از اعضای انجمن: به منظور آسیب شناسی عملکرد انجمن و کشف نقاط قوت و ضعف برنامه راهبردی آن، پرسشنامه ای شامل 50 سؤال که در راستای اهداف راهبردی انجمن طراحی شده بود، در اختیار اعضای انجمن قرار گرفت و از آنها درخواست شد ضمن اعلام نظر در مورد گزینه های اعلام هر سؤال، نظرات تکمیلی خود را نیز در ذیل هر پرسش ارائه نمایند. نتایج تحلیل شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
2- تحلیل برنامه های سالانه انجمن طی 5 سال گذشته و انطباق آن با برنامه راهبردی جهت تعیین همپوشی ها وشکاف های موجود میان برنامه های کوتاه مدت و برنامه راهبردی.
3- بررسی و استفاده از برنامه های راهبردی انجمن ها، سازمان های علمی و فرهنگی و وزارت علوم و منابع علمی و تخصصی تدوین شده در این حوزه.
نتایج به دست آمده از اقدامات فوق با هم ترکیب و استنتاج های به عمل آمده در تدوین برنامه راهبردی مورد استفاده قرار گرفت.
روش و نتایج نظر سنجی از اعضای انجمن:
برای نظرسنجی از اعضای انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در مورد عملکرد انجمن، پرسشنامه ای با 50 سؤال 5 گزینه ای و 15 سؤال باز پاسخ برای دریافت پیشنهادها و نظرات اصلاحی، تدوین و جهت اعلام نظر به اعضای هیئت مدیره و اعضای کمیتة تدوین برنامه راهبردی ارسال شد. پس از دریافت و اعمال نظرات، پرسشنامه اصلاح شده مجدد برای افراد ذکر شده ارسال و نظرات نهایی دریافت و پس از اعمال نظرات، پرسشنامه نهایی شد. برای دریافت نظرات اعضای انجمن، پرسشنامه به آدرس ایمیل اعضا و هیئت مدیره انجمن ارسال شد و برای اطلاع رسانی بیشتر، با پیام ریاست محترم انجمن، بر روی سایت انجمن قرار گرفت. نتایج به دست آمده از نظرات اعلام شده در پرسشنامه جمع بندی، تحلیل و در تدوین برنامه راهبردی مورد بهره برداری قرار گرفت.
منابع علمی و اسناد قانونی مورد استناد:
1- چشم انداز علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی
2- برنامة پنج سالة پنجم جمهوری اسلامی ایران
3- نقشة جامع علمی کشور
4- سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش
5- قانون مدیریت خدمت کشوری
6- نتایج مطالعات میدانی
7- نتایج ارزشیابی از برنامه های سالانه انجمن
تجزيه و تحليل محيط دروني و بيروني انجمن مطالعات برنامة درسي ايران
بر اساس نتایج به دست آمده از نظر سنجی محیط درونی و بیرونی انجمن تحلیل شد و بر اساس آن اقدام به تدوین چشم انداز، رویکردها، اهداف و برنامه های راهبردی گردید.
الف – تحليل محيط دروني انجمن
الف-1- نقاط قوت
- انسجام درونی و همدلی بین اعضا برای فعالیت های علمی؛
- وجود جرأت ورزی علمی در پرتو تفکر جمعی؛
- دارا بودن تفکر برنامه محور در فعالیت ها؛
- دارا بودن ظرفیت علمی لازم برای تولید منابع علمی؛
- داشتن مرجعیت علمی و اجتماعی در میان مراكز برنامه ریزی درسی و آموزشي؛
- نگرش مثبت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان اعضا؛
- دارا بودن توانایی های علمی برای برگزاری همایش ها و نشست ها و کارگاه های علمی؛
- حمایت متقابل اعضا از پیشرفت علمی و اجتماعی یکدیگر؛
- توانایی برقراری ارتباط اعتمادساز و مؤثر با مراکز برنامه ریزی؛
- افزایش تعاملات بین المللی.
الف-2- نقاط ضعف
- کارآمد نبودن ساختار و تشکیلات و روش ها برای مشارکت و استفادة تمام عیار از ظرفیت اعضا؛
- نداشتن امکانات سازمان یافته برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد بانک اطلاعات؛
- ضعف تعامل حرفه اي افزاینده با انجمن هاي علمي و حرفه اي همسو؛
- ضعف در بومی سازی دانش برنامه درسی و پاسخ به نیازها؛
- ضعف در ارائة خدمات تخصصی به نهاد و سازمان های اجتماعی زیربط؛
- اختصاص ندادن زمان كافي براي فعاليت هاي انجمن توسط اعضا و مسئولان منتخب؛
- مشارکت کمرنگ در سياست گذاري هاي علمي و اجرايي برنامه ريزي درسي كشور؛
- نداشتن منابع مالي و امکانات مادي پايدار؛
- ضعف در برقراری ارتباط با رسانه های عمومی کشور.
ب- تحليل محيط بيروني انجمن
ب-1- فرصت ها
- فراهم بودن امکان تعامل و همکاری انجمن های علمی با یکدیگر؛
- حمایت و سازماندهی انجمن های علمی توسط وزارت علوم؛
- پذیرش جایگاه علمی انجمن توسط سیاستگذاران و مراکز برنامه ریزی و آموزشی کشور؛
- فراهم بودن زمينه هاي ارتباط و تعامل با مراكز علمي و تحقيقاتي درسطح ملي و بين المللي؛
- آغاز تحولات بنیادی در نظام آموزشي و برنامه ريزي درسي كشور؛
- آغاز تحولات اساسی در نظام علمی کشور و اهتمام به تولید علم بومی؛
- فراهم بودن زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي مناسب براي فعاليت انجمن؛
- اقبال روز افزون سیاست گذاران و برنامه ریزان از فعالیت های انجمن؛
- احساس نیاز به خدمات علمی برنامه ریزی درسی در سازمان ها و نهادهای علمی کشور؛
- افزایش جمعیت فارغ التحصیلان برنامه درسی و افزایش حضور آنها در مراکز سیاستگذاری و برنامه ریزی؛
- فراهم بودن امکان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة ارتباطات علمی و تشکیلاتی؛
- افزایش تمايل دانشگاههای استان های مختلف کشور به مشارکت هایی از قبیل، ایجاد شعبه استانی، میزبانی همایش ها و انتشار فصلنامه ها.
ب-2- تهديد ها
- محروم بودن انجمن های علمی از رسانه های عمومی کشور؛
- نبودن تعامل کافی با مراکز سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور به دلیل دولتی و متمركز بودن نظام سیاست گذاری آموزشی و برنامه ریزی درسی؛
- وجود محدودیت های ساختاری در مدیریت برنامه ریزی درسی و آموزشی کشور برای ایفای نقش سیاست گذاری، توسط انجمن؛
- عدم توجه جدی به نقش انجمن های علمی در بازسازی و نوسازی نظام برنامه ریزی و آموزشی کشور؛
- عدم حمایت کافی در تأمین منابع پشتیبان مالی و امكانات مادی مناسب و پایدار برای مطالعات و تولیدات علمی انجمن ها؛
- نبودن منابع و امکانات عمومی برای نشر و اشاعه اندیشه ها و تولیدات علمی انجمن های علمی؛
- فراهم نبودن شرایط و تسهیلات برای همکاری های بین المللی؛
- فراهم نبوده شرایط و امکانات ایجاد بانک ها و منابع اطلاعاتی مشترک با سایر انجمن های علمی و تحصصی همسو در سایر کشورهای جهان.
چشم انداز:
انجمن مطالعات برنامة درسی ایران، مردم نهادی ملی، غیر دولتی و غیر انتفاعی، متشکل از متخصصان و دانش آموختگان برنامة درسی است که از طریق همکاری و تعامل ملی و جهانی و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری، در جهت توسعة دانش برنامة درسی با چشم اندازی جهانی و بومی سازی آن، بهبود کیفیت سیاستگذاری و عملکرد، ارتقاء جایگاه علمی و حرفه ای با پایبندی به اخلاق حرفه ای، فعالیت نموده و تلاش می کند به مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی نایل آید.
رویکردها
1- مشارکت، مديريت جمعی و مسئولیت پذیری
2- پایبندی به اخلاق حرفه ای؛
3- بومی سازی؛
4- برنامه محوری
اهداف
1- توليد و ترويج دانش برنامة درسي با توجه به نیازها؛
2- ارتقاء كيفي محيط و عملكرد يادگيري در نظام آموزشي ايران؛
3- فرهنگ سازي براي توليد و كاربرد برنامه هاي درسي مبتني بر فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT)
4- توسعة نظام نظارت حرفه ای و ارزشیابی از سیاست ها، برنامه ها و فعالیت ها
5- توسعة اجتماعی علمی و حرفه ای متخصصان برنامه درسی
6- توسعة تعامل و همکاری های سازمانی در سطح ملي و بين المللي.
راهبردها
1. توسعة تعامل و همكاري هاي علمي در سطح ملی، منطقه ای و جهانی
2. اهتمام به توليد و اشاعة دانش برنامه درسی با تأکید بر بومی سازی
3. اهتمام به هدايت حوزة نشر علمي در قلمرو برنامة درسي و نظارت بر آن
4. فراهم نمودن زمینه های مشاركت در سياستگذاري و برنامه ریزی درسی
5. بستر سازی برای توسعة مشاركت انديشمندان و صاحب نظران برنامه درسي و اعضای انجمن
6. نقد و ارزیابی عملكرد نهادها و مؤسسات علمي، آموزشي و اجرایی
7. تثيت منابع مالي و پشتيباني و ارتقاء بهره وری
8. توسعة تعاملات و فعاليت هاي مبتني بر فاوا (ICT)
9. توسعة زمینه های مشاركت در سياستگذاري پژوهشي در حوزة برنامة درسي
10. اهتمام به ارائه مشاوره و راهنمایی به نهادهاي علمي، آموزشي و اجرایی
11. نقد و ارزيابي و صيانت از ارزش های فرهنگی و اخلاق حرفه ای انجمن
12. حمايت از نوآوري، ابتكار، پويايي و موفقیت در حوزة برنامه درسی
13. اهتمام در تأمين نياز هاي نهاد ها و مراكز ذيربط دولتي و غير دولتي در حوزه برنامه درسي
14. كمك به تقويت هويت علمي، سازماني و حرفه اي دانشجويان رشته مطالعات برنامه درسي